Dodaj tu swój tekst nagłówka
Filtry paliwa ze względu na sposób działania dzieli się na: objętościowe, powierzchniowe i o działaniu złożonym. Przez to, że jest wiele konstrukcji filtrów paliwa ciężko jest je jednoznacznie sklasyfikować. Przez wiele kryteriów podziału, precyzyjna klasyfikacja jest utrudniona. Ze względu na to jak przegrodowe filtry paliwa zatrzymują zanieczyszczenia dzieli się je na powierzchniowe oraz objętościowe.
Filtry powierzchniowe zatrzymują cząstki na powierzchni fragmentu filtrującego. Głównie działają na zasadzie mechanizmu sitowego, więc zatrzymują tylko cząstki które wymiarowo są większe od porów elementu filtrującego. Cechują się niską grubością przegrody. Aby zapewnić długi czas pracy, wysoką skuteczność i małe opory przepływu element filtrujący musi mieć jak największą powierzchnię filtracyjną. Powierzchniowe filtry charakteryzują się tym, że ciecz posiada dużą powierzchnię wejścia. W silnikach stosuje się różne typy filtrów: siatkowe, szczelinowe, tkaninowe, papierowe i kartonowe.
Filtry siatkowe to najczęściej metalowe siatki używane jako filtry wstępne. Wadą filtra siatkowego jest mała dokładność filtracji. Istnieją również problemy z oczyszczaniem filtrów siatkowych z przefiltrowanych zanieczyszczeń w miejscach splotu drutów. Tego typu filtry są stosowane tylko jako siatki ochronne bądź filtry wstępne.
Filtry tkaninowe – jako materiały filtracyjne stosuje się tkaniny bawełniano-papierowe, nylonowe, lniane oraz z włókna szklanego. Często aby polepszyć dokładność filtracji, układa się tkaniny w kilka warstw – działają wtedy jak filtry objętościowe. Opór hydrauliczny wzrasta stosunkowo do ilości ułożonych warstw. W czasie pracy tkaniny tracą swoje właściwości z powodu utleniania włókien pod wpływem zanieczyszczeń paliwa.
Filtry kartonowe są stosowane jako filtry dokładne. Karton wykonuje się z merceryzowanej celulozy przez co jest bardzo porowaty. W kartonowych filtrach w zależności od grubości i sposobu przepływu filtracja zachodzi powierzchniowo lub objętościowo. Im jest mniejsza grubość a większa ilość cieczy w kierunku poprzecznym, tym proces jest bliższy powierzchniowego. Filtry z kartonu wykonane są zazwyczaj jako układ płytek filtrujacych i pośrednich które doprowadzają ciecz do płytek filtrujących. Wadą tego typu filtrów jest duży opór hydrauliczny ze względu na długą drogę przepływania cieczy przez karton oraz możliwość zatrzymania dodatków uszlachetniających z paliwa.
Filtry papierowe są najczęściej używane w silnikach. Stosowane w różnych odmianach jako dokładne filtry. Filtry papierowe mają największy współczynnik powierzchni filtrującej, co zapewnia mały opór hydrauliczny i długi czas pracy. Wadą takich filtrów jest niska wytrzymałość mechaniczna. Wymagają niskiego zakresu temperatury pracy.
Filtry objętościowe posiadają grubościenną przegrodę. Zatrzymują one cząstki zanieczyszczeń zarówno na zewnątrz jak i w środku przegrody filtracyjnej. Powierzchnia wejścia cieczy jest mała.
Filtry ceramiczne są wykonane z ceramicznego, porowatego materiału w kształcie ściętych stożków, płytek czy cylindrów. Ich zastosowanie do filtracji paliwa jest ograniczone ze względu na możliwość wymywania cząstek materiału przegrody przez przepływający strumień paliwa.
Filtry ze spieków to wykonane metodą metalurgii proszków z granulek metalowych, cermetalicznych czy tworzyw sztucznych itp. Stosowane jako filtry dokładne. Charakteryzuje się dużą wytrzymałością termiczną, mechaniczną, elastycznością. Wykonywane w kształcie cylindrów, stożków lub płytek.
Filtry z tworzyw sztucznych porowatych wykonuje się z materiałów takich jak poliolefin, policzterofluoroetylenu itp. Elementy filtracyjne są zazwyczaj wykonywane w kształcie cylinderków o różnych wymiarach i grubościach ścian. Stosowane jako filtry dokładne
Filtry odśrodkowe (inaczej wirujące) to filtry w których cząstki oddzielają się od cieczy pod wpływem siły odśrodkowej. W zależności od wartości prędkości wirówki można podzielić je na:
-niskoobrotowe (5-10 tys obr/min),
-wysokoobrotowe (10-20 tys obr/min),
-ultrawirówki (ponad 20 tys obr/min).
Zaletą tych filtrów jest brak zmiany przepustowości pomimo wzrostu ilości zatrzymywanych zanieczyszczeń. Wadą takiego filtru może być częste zatykanie dysz wirnika co skutkuje zaprzestaniem filtracji czy mała skuteczność zatrzymywania zanieczyszczeń organicznych.